Tuesday, May 26, 2009

Ulasan Jurnal

Jurnal 1




The Effect of Pictures and Prompts on the Writing in Primary Grades: Action Research by Graduate Student at California State University, Northridge.
(Marilyn Joshua)



Fokus kajian

Fokus kajian tindakan ini ialah bagaimana penggunaan gambar dapat meningkatkan mutu penulisan pelajar grad awal.

Sampel

Pelajar tadika 5-8 tahun
Pelajar tahap satu 5-7 tahun
Pelajar tahap dua 7-8 tahun

Setting

Bilik darjah

Prosedur

  • Kajian ini dilakukan secara kolaboratif antara guru pelatih dengan guru pembimbing
  • Ia bertujuan untuk melihat penulisan pelajar dengan menggunakan gambar.
  • Guru-guru yang terlibat memilih beberapa cara untuk pemilihan gambar yang sesuai sama ada jenis lukisan bergaris atau foto.
  • Kajian ini dilakukan dengan membahagikan kepada dua kumpulan di mana satu kumpulan membuat penulisan berdasarkan gamabr yang diberikan dan sat kumpulan lagi tidak melihat gambar.

Pengumpulan data
  • melalui kajian ini, pengumpulan data adalah melalui lembaran kerja yang telah dilakukan oleh pekajar( penulisan karangan)
Rumusan

Pada pandangan saya kajian ini merupakan kajian yang sangat bagus dan patut di baca kerana ia dapat memberi panduan kepada guru-guru untuk membina idea baru di dalam meningkatkan mutu penulisan pelajar-pelajar di peringkat awal( tadika). Kajian ini menunujukkan dengan adanya gambar dapat membantu pelajar dalam menjana idea untuk menulis. Gambar yang digunakan dapat membantu mereka untuk menulis dengan lebih baik



Jurnal 2



Engaging Children with Useful Words:
Vocabulary Instruction in a Third Grade Classroom

(Lynn CohenLong Island University, C.W. Post and Katherine Byrnes
Great Neck Public Schools)



Fokus kajian

Kajian ini dilakukan untuk melihat penggunaan perbendaharaan kata dalam lisan, komunikasi dan bertulis semasa menyediakan penulisan dalam seharian kanak-kanak. Kajian ini juga melihat metod apa yang paling bagus perlu digunakan untuk meningkatkan mutu penggunan perbendaharaan kata.


Sampel

Sixteen third grade students

Setting

Bilik darjah

Prosedur

  • Kajian ini dilakukan secara kolaboratif antara guru kelas dan profesor universiti
  • Ia bertujuan untuk melihat kesan penggunaan pebendahraan kata apabila pelajar menghafal atau mencari beberapa patah perkataan semasa membaca.
  • Dalam tempoh 10 minggu, pelajar dipecahkan kepada dua kumpulan yang berlaianan.
  • Guru kelas memberikan arahan tentang tugasan yang perlu dilakukan. Kedua-dua kumpulan menerima arahan yang berlaianan.
  1. Kumpulan Story with Instruction
hari pertama: Introduce and discuss, Write a definition for target read-aloud
hari kedua: Recall words through student-talk, Reread story, Web words
hari ketiga: Reread story, Vocabulary four-square
hari keempat: Reread story and Choose correct synonym


2. Kumpulan Traditional

hari pertama: Write a definition for target vocabulary words
hari kedua: Write words and definitions on index card
hari ketiga: Write words in sentences
hari keempat: Worksheet with cloze and matching
exercises for target words

  • Kedua-dua kumpulan diberikan buku mengikut minggu. Setiap minggu setiap pelajar diberikan buku yang berlainan.
  • Daripada buku-buku yang dibaca, mereka perlu menumpukan kepada 6 perkataan dan pada hari yang terakhir dalam setiap kesemua pelajar daripada kedua-dua kumpulan perlu menggunakan perkataan yang telah diberikan untuk membentuk ayat di dalam bentuk karangan.

Pengumpulan data
  • Data daripada jurnal ini dikumpulkan berdasarkan lembaran kerja penulisan karangan yang di lakukan oleh pelajar yang terlibat di dalam ujian.
  • Analisis diskriptif di lakukan berdasarkan kepada komunikasi antara pelajar.
Rumusan

Berdasarkan kajian ini, apa yang dapat dirukuskan ialah kajian ini memang bagus kerana ianya memberi faedah kepada guru untuk menjana minda membuat Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah. Teknik secara Story with Instruction lebih berkesan daripada Teknik Traditional. Kumpulan Story with Instruction berlaku peningkatan terhadap kualiti penulisan dengan menggunakan perkataan yang telah diberikan. Ini kerana, kumpulan ini menggunakan teknik membaca yang lebih baik dan terancang berbanding dengan kumpulan Traditional. Dengan adanya kajian ini perubahan yang dilakukan oleh guru dalm proses pengajaran sekaligus dapat meingkatkan perbendahraan pelajar.


Jurnal 3

Knowing the Text, Knowing the Learner:
Literature Discussions with Fifth Grade Struggling Readers

(Kristen CelaniJefferson County Public SchoolsLouisville, KY and Ellen McIntyre
Elizabeth C. RightmyerUniversity of Louisville)


Fokus kajian

Kajian ini dilakukan untuk melihat penggunaan perbendaharaan kata dalam lisan, komunikasi dan bertulis semasa menyediakan penulisan dalam seharian kanak-kanak. Kajian ini juga melihat metod apa yang paling bagus perlu digunakan untuk meningkatkan mutu penggunan perbendaharaan kata.


Sampel

Sixteen third grade students

Setting

Bilik darjah

Prosedur

  • Kajian ini dilakukan secara kolaboratif antara guru kelas dan profesor universiti
  • Ia bertujuan untuk melihat kesan penggunaan pebendahraan kata apabila pelajar menghafal atau mencari beberapa patah perkataan semasa membaca.
  • Dalam tempoh 10 minggu, pelajar dipecahkan kepada dua kumpulan yang berlaianan.
  • Guru kelas memberikan arahan tentang tugasan yang perlu dilakukan. Kedua-dua kumpulan menerima arahan yang berlaianan.
  1. Kumpulan Story with Instruction
hari pertama: Introduce and discuss, Write a definition for target read-aloud
hari kedua: Recall words through student-talk, Reread story, Web words
hari ketiga: Reread story, Vocabulary four-square
hari keempat: Reread story and Choose correct synonym


2. Kumpulan Traditional

hari pertama: Write a definition for target vocabulary words
hari kedua: Write words and definitions on index card
hari ketiga: Write words in sentences
hari keempat: Worksheet with cloze and matching
exercises for target words

  • Kedua-dua kumpulan diberikan buku mengikut minggu. Setiap minggu setiap pelajar diberikan buku yang berlainan.
  • Daripada buku-buku yang dibaca, mereka perlu menumpukan kepada 6 perkataan dan pada hari yang terakhir dalam setiap kesemua pelajar daripada kedua-dua kumpulan perlu menggunakan perkataan yang telah diberikan untuk membentuk ayat di dalam bentuk karangan.

Pengumpulan data
  • Data daripada jurnal ini dikumpulkan berdasarkan lembaran kerja penulisan karangan yang di lakukan oleh pelajar yang terlibat di dalam ujian.
  • Analisis diskriptif di lakukan berdasarkan kepada komunikasi antara pelajar.
Rumusan
Berdasarkan kajian ini, apa yang dapat dirukuskan ialah kajian ini memang bagus kerana ianya memberi faedah kepada guru untuk menjana minda membuat Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah. Teknik secara Story with Instruction lebih berkesan daripada Teknik Traditional. Kumpulan Story with Instruction berlaku peningkatan terhadap kualiti penulisan dengan menggunakan perkataan yang telah diberikan. Ini kerana, kumpulan ini menggunakan teknik membaca yang lebih baik dan terancang berbanding dengan kumpulan Traditional. Dengan adanya kajian ini perubahan yang dilakukan oleh guru dalm proses pengajaran sekaligus dapat meingkatkan perbendahraan pelajar.




1 comment:

  1. wowww...
    hebatnye jurnal ni..
    ska baca...
    hehe good job...

    ReplyDelete