Sunday, May 17, 2009

KULIAH MINGGU 3 PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

Terdapat 4 jenis perubahan (Dessler 1995)

i) perubahan untuk peningkatan

ii) perubahan strategik organisasi

iii) perubahan yang reaktif

iv) perubahan akibat daripada jangkaan


Perubahan adalah sesuatu yang sangat kompleks. Ia berkaitan dengan

i) Evolusi- perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan yang ketara dlam satus quo.

ii) Revolusi- perubahan yang pantas dan akan meninggalkan kesan yang membinasakan.



Setiap perubahan itu adalah multidemensi. terdapat 6 dimensi yang perlu dipahami :

a) Tujuan Perubahan

b) Unit Perubahan

c) Sifat Perubahan

d) Magnitud Perubahan

e) Skop Perubahan

f) Jangka Masa Perubahan


4 Model-Model Perubahan

a) Model Penggabungan Roger

-bermula apabila mesalah @ keperluan telah dikenal pasti
- masalah berdasarkan kepada penyelidikan keadaan semasa, kerja makmal.
-apabila masalah atau keperluan tersebut telah di kenal pasti, penyelidik akan menyiasat permasalahan itu.

b) Model Kanter (1998)

- struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik apabila di bahagikan kepada beberapa tugas. 4 tugas inovasi:
i)-enjanaan Minda
ii)membina Idea
iii)Realisasi Idea
iv) Pemindahan Idea

c) Model Rand
- berasaskan kepada kajian yang dilakukan oleh Rand Corperation pada tahun 1973-1978 dengan sokongan Pejjabat Penddikan AS.
- Tujuan utama untuk menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan

d)Model Acot
-kajian pengenalan komputer di dalam bilik darjah
-pengkaji membuat kesimpulan bahawa kehendak perubahan dalam unsur pengajaran dan
pembelajaran telah berkembang secara beransur-ansur.

Terdapat 5 langkah perubahan:

a)kemasukan


b)memilih


c)menyesuaikan


d)penggunaan


e)mereka cipta













No comments:

Post a Comment